تبلیغات
خبرهای روز گیلان و ایران - مطالب هفته سوم اسفند 1390
 
خبرهای روز گیلان و ایران
تحلیل و بررسی سایتهای خبری
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : خبری صومعه سرا
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :



ابزار وبلاگنویسان

تاریخ درج خبر: ۱۶ اسفند ۱۳۹۰

خبر گزاری صومعه سرا: رقابتی که به طور غیر علنی سالها و ماهها و به صورت علنی روزهای پیش بین کاندیداهای نمایندگی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شده بود روز ۱۲ اسفند پایان یافت، کاندیداها کم کم به دست فراموشی میسپارند که چه حرفهایی در میتینگها و سخنرانیهای تبلیغاتی خود زدند و به کجاها رفتند و چه ها گفتند.

حرارت مردم نیز کم کم از میان میرود و کم کم کاندیدای جدید را که تا دیروز از او بت ساخته بودند را به چشم همان نماینده سابق مینگرند و همان مطالبات قبلی را از او دارند، آقای حمید رضا خصوصی ثانی توانست در این انتخابات نائب رئیس کمسیون اقتصادی و عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس را از سد راه خود کنار بزند و برای مدت چهار سال سکان دار مردم صومعه سرا در مجلس باشد، اما براستی خصوصی از مردم و مردم صومعه سرا از خصوصی چه میخواهند؟ این مطلب یک انتقاد یا پیشنهاد نیست، بلکه فقط اشاره ای است به آنچه که احتمالاً در پیش رو خواهید دید، پس صبور باشید و مطلب را تا به انتها بخوانید.

از فردای انتخابات سیل تقاضاهای اطرافیان که این روزها خود را وقف کاندیدا کرده بودند سرازیر میشود، یکی میخواهد رئیس باشد یکی دنبال استخدام است یکی وام میخواهد و یکی همه آرزویش برداشتن شخص دومی از مسند ریاست و کیاست است. در جلسه تشکر آقای خصوصی خیلیها می آیند، حتی کسانی که تا دیروز در جلسات آقای دلخوش ظاهر میشدند بخاطر حفظ موقعیت خود حاضر میشوند و تبریک میگویند، عده ای اما دیرتر جذب میشوند و آقای خصوصی برای اینکه بتواند سیر تصاعدی منتقدین را کنترل کند و جلوی دشمن تراشیها را بگیرد و از توان افراد با تجربه در تیم حریف هم استفاده کند و بتواند بدون درد سر دوره بعد را هم پشت سر بگزارد مجبور است این عده را هم جذب کند. کاری که آقایان رمضانپور و دلخوش هم در دوران نمایندگیشان کردند.

اینها رفتاری است که به طور معمول و منطقی خیلی از نمایندگان پس از راهیابی به مجلس برای بقای خود در دوره بعد طی میکنند. اگر کسی میخواهد نماینده مردم باشد باید بداند تا زمانی که فقط کاندیدا است بازار انتقاد به دیگران و توصیه و نصیحت و ارائه راهکار و قولهای شدنی و ناشدنی داغ داغ است. گویی از زمینی که روی آن ایستاده اید و آسفالت خیابان و نانوایی و خانه و زمین و بیکاری جوانان و مشکلات شهرستان و استان و کشور و هر چیزی که قابل درک برای شنونده است میتوانید استفاده کنید و به نماینده روی کار انتقاد کنید، زمین و زمان هم همکاری میکنند تا تعداد انتقادات بیشتر و تاثیر گزارتر باشد، اما زمانی که بر صندلی مجلس تکیه میزنید تازه میبینید چقدر محدودیت برای انجام کارها در پیش رو دارید و چقدر بودجه و امکانات محدود است، چقدر کار کردن مشکل است و دشوار. تازه میشوید یکی مثل بقیه، حالا بقیه کاندیداها مجالی می یابند تا به ذره ذره و جزء به جزء کارها و عملکردهایتان انتقاد کنند، به شما هر انگی بزنند و متهم سازند و … به زودی میبینید که چقدر عرصه برایتان تنگ شده و بازار نقادانه و خودنمایی بقیه رقبا چقدر شما را از این صندلی دور میسازد.  منطقی هم همین است، نماینده نمیتواند شعار بدهد چون خودش سوار بر کار است اما کاندیدا هم میتواند شعار بدهد و هم میتواند به راحتی تخریب کند، پس در اینجا دنبال راهکاری میگردید تا ببینید چطور میتوانید منتقدین را هم جذب کنید و اگر نتوانید اینکار را انجام دهید از قافله مجلس فرسنگها عقب میمانید! سرتان شلوغ و جنجالها زیاد و زیاد تر میشوند، تا به خودتان می آیید میبینید تمام توان و هزینه تان صرف ماندن بر همین صندلی شده است و دیگر حتی فرصت فکر کردن به بقیه کارهایتان را ندارید، از طرفی هم فشار کار مجلس زیاد شده و هم باید پیگیر کارهای اجرایی و پروژه های شهرستان باشید و از طرفی فشار انتقادات و کارشکنیها را روز به روز بیشتر میشود و توان را از شما میگیرد، اگر ملایم برخورد کنید تاثیری ندارد و اگر برخوردتان تند باشد دشمنانتان بیشتر میشود، اگر مدارا کنید انتقادات بیشتر میشود و اگر مدارا نکنید بقیه همه توانشان را میگزارند تا از این کرسی جدایتان کنند.

مردم هم مشکلات خاص خودشان را دارند، کم کم به زندگی روزمره خودشان برمیگردند و با گذشت زمان میبینند همان مشکلات همیشگی همچنان پابر جاست، یکی کار میخواهد یکی از مشکلات شهر مینالد یکی هم مدینه فاضله ای که در کنار نماینده جدید برای خود ساخته بود را نمی یابد، یکی هم ساخته شده که فقط انتقاد کند! کاری هم ندارند که وظیفه اصلی نماینده چه چیزی هست و چه چیزی نیست! کم کم باز بر سر زبانها می افتد که مگر فلانی برای شهرستان چه کرده؟ چه مشکلی از مردم حل کرده؟ کدام امکانات را به شهر آورده؟ آیا مشکلات بیکاری جوانان حل شده؟ آیا مشکل معیشت مردم برطرف شده؟ آیا باند بازی کمتر شده؟ آیا کسی ایشان را در مجلس و دولت میشناسد و از ایشان حساب میبرد! تازه بازار عملکردهای نمایندگان مجلس در دوره های گذشته پر رنگ میشود، تازه میبینید هر ساختمان و هر طرح و هر پرو‍ژه و هر شرکت و هر کارخانه و هر آسفالت و زمین ورزشی و دانشگاه و … که میبینید در زمان بقیه کاندیداها انجام شده و نماینده جدید چهار سال خورده و خوابیده! راهکار هم اینست که این یکی برود و آن یکی بیاید! لابی ها شروع میشود، حمایتهای آشکار و پنهان، یک گروه میشیند و برنامه میچیند که چطور نماینده فعلی را به پایین بکشد و پته اش را هم بریزد روی آب، آبرویش را ببرد و در عرض یکسال از او منفورترین چهره شهرستان بسازد.

قسمتی از مسائل بالا چه بخواهیم و چه نخواهیم اتفاق می افتد، و نماینده واقعی باید مردانه دربرابر سیل این انتقادات بایستد و پاسخگو باشد، اما وظیفه نماینده و مردم در قبال یکدیگر در این دوره چیست؟ حقیقت اینست وقتی کاندیدایی با رای مردم بر کرسی وکالت مردم در مجلس مینشید و سوگند یاد میکند که از حق و حقوق مردم دفاع  کند و همه در نزد او یکسان باشند، کار دشواری را آغاز میکند که تا زمانی که مردم او را برآن مسند مینشانند وظیفه دارد در انجام عموم وظایف خود تا حد توان کوشا باشد، نماینده باید بداند که با رای اکثریت مردم حوزه انتخابیه خود وارد مجلس شده و تفاوتی در یک رای مردم محروم شهرستان و صاحبان قدرت و نفوذ و صاحبان پول و منابع مالی وجود ندارد، همیشه راهی هست تا جناح جدیدی به وجود بیاید و هر کس خط فکری جدیدی را دنبال کند، اما مردم میتوانند پشتیبان و حامی اصلی یک نماینده برای عملکرد مناسب او در دوران فعالیتش باشند، صاحبان قدرت و نفوذ همیشه راههایی برای اتصال به منابع دیگر قدرت ونفوذ میبابند و صاحبان پول و ثروت هم همیشه میتوانند با افراد جدیدی لابی کنند و امتیاز بدهند و بگیرند، اما نماینده وظیفه دارد تا نماینده همه اقشار باشد، هم لازم است صاحبان نفوذ و قدرت را در کنار خود داشته باشد و هم صاحبان منابع مالی را راضی نگه دارد، لازم است در انتسابها و کنارگذاشتنها همه جوانب را در نظر بگیرد تا با عزل و نصب برآمده از احساس و تصمیم عجولانه برای خود دشمن تراشی نکند و لابی نسازد، سعی کند در انتصاب افراد بجای اطرافیانش از افرادی لایق و کارآمد و صاحب توان و خلاقیت استفاده کند تا بتواند امور اجرایی شهر را به درستی و با رضایت مردم مدیریت کند و منابع مالی افراد متمکن را برای بهبود اوضاع شهرستان از طریق جلب مشارکت سرمایه های شخصی به شهرستان بدست آورد. تا از این راه بتواند چهار سال دیگر دوباره این رای اعتماد را از مردم بگیرد.

دورانی که همواره با شور و حرارت تبلیغات انتخاباتی شروع میشود وقتی به ثبات و آرامش میرسد با سردی و یاس مردم نیز همراه میشود و اگر مردمی که تا دیروز عادت کرده بودند هر روز کاندیدای خود را اینجا و آنجا ببینند ناگهان جای خالی او را در کنارشان احساس کنند، راه پیموده شده توسط خود را غلط ارزیبابی میکنند و به سرعت از کنار نماینده فعلی خالی شده و جذب خطوط فکری و جناحی مخالف میشوند، اگر همواره بیاد داشته باشیم که رای تک تک مردم کوچه و بازار و شهر و روستا، ما را به این نقطه رسانده احساس مسئولیت بیشتری نسبت به مردم شهرستانهان میکنیم.

مردم محروم شهرستان ما مشکلات زیادی دارند و اگر نمیشود مشکل همه را حل کرد باید با برخورد گشاده و روی باز آنها را دلداری و امید داد و نباید با تندرویی و صدای بلند آنها را از کنار خود راند. مردم بنا بر فرمایش مولا علی (ع) بنده محبتند و اگر از شما محبت ببینند حتی اگر مشکلاتشان حل نشود بنده این محبت میمانند و کنار شما را خالی نخواهند کرد، اگر امروز از این شهرستان میرویم و وضعیت زندگی و معاشرت مان از فردا بنا بر اقتضاعات مکانی و زمانی فرق میکند، یادمان نرود مردم پابرهنه ای که در روز شادی رای آوردنمان مسیر فرمانداری تا میدان ولی عصر و گلشهر را میدویدند و هلهله میکردند به هزار امید و ذهنیت ساخته شده از شعارهای ما در کنارمان بودند و اگر حتی یک روز این مردم از یادمان بروند آنها نیز از یادمان میبرند. اگر اخلاق و شرایط نمایندگی مجلس را قبول کرده ایم باید قبول کنیم که نماینده همه مردم هستیم و نه فقط طرفداران دیروزمان که عملکردی به غیر از این باعث ریزش آرای مردم شده و از هم اکنون به فکر آوردن شخصی دیگر برای جایگزینی براین مسند میشوند. انتصاب و عزل از روی احساسات و تصمیمگیریهای عجولانه فقط باعث ایجاد دودستگی و نفاق مجدد در شهرستان شده و از همین امروز لابی های پیدا و پنهان برای کنار زدن نماینده را آغاز میسازد.

اما مردم چه وظایفی دارند؟ بیاد داشته باشیم که محدوده اختیارات و عملکرد نماینده حتی جدای از همه شعارهای تبلیغاتیش محدود و مشخص است و یک شبه این شهرستان تبدیل به مدینه فاضله مورد نظر ما نمیشود، اگر طرفدار او هستیم باید با مدارا و سعه صدر او را برای انجام پله به پله کارهایش یاری کنیم و اگر به او رای نداده ایم قبول کنیم که فعلاً او منتخب اکثریت است برایش مشکل تراشی و جبهه گیری نکنیم، اجازه بدهیم با گذشت زمان او کارهایش را انجام دهد و از همین فردا تاوان بار مشکلات استان و کشور را از او طلبکار نباشیم، از همین امروز برای پایین کشاندن او با این و آن لابی نکنیم و از همین فردا نوک انتقاداتمان را به سمت وی نگیریم، کم نبودند افرادی که برای خود نمایی و جلب نظر مردم مشکلات شهرمان را به بیرون از استان و کشور کشاندند و اطلاعات شخصی نماینده شهر را در اختیار رقبا و دشمنانش در خارج از استان گذاشتند تا برای زمین زدن و اذیت کردن نماینده از این اطلاعات سو استفاده کنند، ما اگر منتقدیم باید انتقادمان را در همین شهرستان و برای مردم خود مطرح کنیم و نباید خود را درگیر بازی منافقانه سو استفاده از اطلاعات داخل شهرستان در خارج از شهرستان نماییم. اگر فکر میکنیم وجودمان مفید است و یا نسبت به یک عملکرد انتقاد داریم مستقیماً آنرا ارائه و یا مطرح کنیم و از کاه کوه نسازیم و از شرایط موجود استفاده ابزاری و شخصی نکنیم.

اما وظایف اصلی یک نماینده بعد از گرفتن سکان وکالت مردم چیست؟ با توجه به نقش مؤثر و مهم مجلس در نظام کشور، وظایف عمده مجلس در دو بخش اصلی خلاصه می‌گردد: اول قانونگذاری و دوم  نظارت، اما مورد سومی هم از وظایف نماینده هست که امروز بیشتر بدان پرداخته میشود و آن رسیدگی به اوضاع حوزه انتخابه خود است. نماینده شهرستان ما هم نماینده ما و هم نماینده مردم همه کشور است و باید به او اجازه داد تا درگیر طرحها و برنامه های ملی شود و فقط این انتظار نباشد که نماینده تمام وجودش را صرف کارهای اجرایی و عمرانی شهرستان کند و از امور سیاسی کلان و کشوری قافل بماند. چند نکته را هم به یاد داشته باشیم، اول اینکه وکالت مردم مقامی ملی است، نمایندگان مجلس هر یک منتخب حوزه انتخابیه معینی هستند، اما نمایندگی‌ آنان عام و از سوی همه ملت ایران است؛ چون بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی، نمایندگان به گونه‌ای سوگند یاد می‌کنند که به معنای نمایندگی از طرف همه مردم کشور است نه حوزه انتخابیه‌ای خاص، البته این به معنای نفی ارتباط نمایندگان با مردم حوزه انتخابیه خود نیست. دوم اینکه نمایندگی‌، امری کلی است، یعنی اینکه نمایندگی‌، امری کلی و جامع است که نمایندگان هم در حدود اختیاراتی که به گونه فردی به آنها داده شده است و هم در حدود وظایف و اختیاراتشان به گونه گروهی تحت عنوان مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل می‌کنند. سوم اینکه نمایندگی غیر قابل عزل است، یعنی اینکه نمایندگی غیر قابل عزل و حتی برکناری است، یعنی انتخاب‌کنندگان بر خلاف وکالت در حقوق خصوصی نمی‌توانند هر وقت لازم بدانند نماینده خود را عزل‌کنند، و نماینده می‌تواند تا پایان دوره نمایندگی خود، بدون اجبار برای پاسخگوی به موکلین به طور مستقل مشغول انجام وظیفه شود. پس باید در انتخاب دقت کرد و تنها رای مردم در دوره بعد میتواند حکم عزل نماینده باشد. دیگر اینکه مقام نمایندگی‌ دارای دو ویژگی زیر است: اول اینکه قائم به شخص است، یعنی این مقام به هیچ عنوان قابل‌واگذاری به دیگری نیست و نماینده منتخب مردم نمی‌تواند مقام خود را به دیگری واگذار کند، و این شامل وابستگی نماینده به افرادی خاص نیز میگردد، بند اول اصل ۸۵ قانون اساسی نیز به صراحت به این موضوع اشاره کرده است، دوم اینکه مقام نمایندگی مشارکتی است نه شخصی و مستقل، یعنی نمایندگان به صورت مشترک در تصمیم‌گیری‌های مجلس شرکت می‌کنند و مصوبات با رأی اکثریت به تصویب می‌رسد و به نام مجلس اعتبار و شایستگی اجرا می‌یابد.

مردم مخصوصاً خانواده هایی که فرزندانشان از معظل بیکاری رنج می برندحداکثر کاری که از یک نماینده انتظار دارند، پیدا کردن شغلی برای فرزندانشان است. رقیبان در ادارت دولتی، تعدادی بدنبال استفاده از نماینده ی مجلس برای تصدی پستهای دولتی یا حفظ پستهای سابق خود هستند و تعدادی نیز بدنبال احقاق حقوق از دست رفته خود و کنار گذاشته شدن مسئولینی هستند که به نحوی از انحا، حقوق آنان را ضایع کرده یا به آنها بی توجهی نموده اند. هر چند اینها هم میتواند مورد توجه نماینده مردم باشند اما عده زیادی از مردم اطلاع دقیقی از وظایف واختیارات مجلس و نمایندگان آن نداشته و به نماینده ی مجلس، مانند یک مسئول اجرایی نظیر فرماندار نگاه می کنند و بر همین اساس توقع و انتظاراتی که از یک نماینده مجلس دارند که از یک فرماندار دارند. شیوه انتخاب، انتظار و حمایت از یک نماینده ی مجلس نیز بر اساس همین بینش در مناطقی چون شهرستان ما متفاوت از کلانشهرها و شهرهای توسعه یافته بوده و نگاه متفاوتی به مجلس و نماینگان آن دارند. اما همین نگاه نو به این مسئاله بعضی وقتها باعث میشود یادمان برود که علی رغم مسائل یاد شده نماینده به عنوان کسی که مسئول دریافت و اختصاص بودجه های حوزه انتخابیه خود است باید تا حدودی به مسائل، مشکلات و پروژه های در درست اقدام و مورد پیشبینی حوزه انتخابیه خود واقف باشد تا به موقع بتواند از حق شهرستان و مردم حوزه انتخابیه خود دفاع کند.

اصول مختلف قانون اساسی نظارت نماینگان مجلس بر قوه مجریه را  تضمین می کند، نمایندگان با استفاده از قدرت نظارتی می توانند رئیس جمهور و وزرا را به مجلس فرا خوانده و در مورد مشکلات مردم از آنان توضیح خواسته  و با اقتدار آنها را وادار به حل مشکلات اجرائی نمایند و در غیر اینصورت آنهارا را استیضاح  و برکنار نمایند. نماینده با استفاده صحیح  از همین اصول، قدرت چانه زنی خود را بالا برده  و از رأی خود در جهت حل مشکلات شهرستان و مردم استفاده می کند. اما نباید در این ورطه ها افراط و تفریط در پیش گرفت و باید میانه دار و منطقی عمل کرد. نماینده باید بداند که وظیفه نماینده خوب در مجلس دو چیز است، یکی مطالعه و تحقیق و کار کارشناسی و حضور فعال در خصوص تصویب قوانینی جامع و دیگری دفاع از مطالبات عمومی مردم ، از طریق تریبون آزاد مجلس و اختیارات رسمی نمایندگی ، تا بدین طریق هم مسائل و مشکلات کشور حل گردیده و هم مسائل و مشکلات عموم مردم به گوش نمایندگان و دولتمردان برسد، و در کنار آنها حضور مناسب در میان مردم حوزه انتخابیه برای دریافت مشکلات و نظرات مردم و آگاهی از درد مردم جامعه خود.

به هر حال شغل وکالت و نمایندگی مردم شغل پیچیده و پر از درد سر و مشغله است که اگر کسی قبول کرد در این جایگاه باشد باید خود را وقف خدمت به مردم و دوری از حوائج شخصی کند تا هم در پیشگاه خداوند متعال و هم در نزد مردم موفق و سربلند باشد و بدهکار مردم جامعه و محرومین کشور نباشد. ما هم امیدوارم این مسیر برای نماینده جدید شهر به دور از همه حواشی و مسائل و مشغله های منحرف مختلف باشد و جایگاه صومعه سرا و صومعه سرایی در کشور بیش از پیش اعتلا یابد.

منبع : خبر گزاری شهرستان صومعه سرا





نوع مطلب :
برچسب ها : خصوصی از مردم و مردم از خصوصی چه میخواهند؟، مهندس خصوصی، اسرارپوش، صومعه سرا، رشت، گیلان، شورای هیئات، شهرستان صومعه سرا، روستای لالم صومعه سرا اخبار سیاسی، سیاسی، نماینده صومعه سرا، اخبار روز، اخبار روز صومعه سرا، شورای صومعه سرا، دلخوش، کاظم دلخوش، شجاع اسرارپوش، روستای ازگم، رنجبر جوبه، رنجبر، روستای پیشخان، مهدوی، ایراهیم مسافری، دوگور، مسافری، روستای پشتیر، تهران، هندخاله، ماسال، انتخابات، نوخاله، انتخابات مجلس نهم، مجلس، سیاه کوه، کسما، ضیابر، شهرداری صومعه سرا، طاهر گوراب، گوراب زرمیخ، کاندیدای صومعه سرا، پشت مخ، مجلس شورای اسلامی، مجلس نهم، لاریجانی، رئیس دادگستری ماسال، رد صلاحیت دلخوش، رئیس دادگستری صومعه سرا، تبلیغات اسلامی صومعه سرا، رد صلاحیتها، سید کاظم دلخوش اباتری، فرماندار صومعه سرا، رد صلاحیت، شعبانی، رد صلاحیت مهندس خصوصی، لیفشاگرد صومعه سرا، رد صلاحیت خصوصی، شورای نگهبان، رد صلاحیت کاندیدای صومعه سرا، شورای نگهبان صومعه سرا، جابر کوچکی نژاد ارم ساداتی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی صومعه سرا،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 20 اسفند 1390
خبری صومعه سرا

تاریخ درج خبر: ۱۶ اسفند ۱۳۹۰

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با همه تلخی ها و شیرینیهایش تمام شد، اما درد تازه‌ای در میان مردم صومعه سرا و گیلان بجای ماند، این روزها مردم از خود میپرسند کدام عامل بیشترین تاثیر را بر سرنوشت انتخابات شهر و دیارشان دارد؟ این روزها کمتر کسی است که در جمع خانواده و دوستان و همشهریان خود بنشیند و صحبت از خرید آرا به میان نیاید!

به گزارش خبرگزاری صومعه سرا، این روزها خیلی عادی شده که انتخابات مجلس در پیش باشد و صحبت از نرخ خرید و فروش آرا نشود! تا دیروز کاندیداهای مجلس از جیب خود و خانواده شان خرج میکردند و در همین اطراف ما با دادن لاستیک ماشین و لباس ورزشی و پول نقد و حتی یک نهار ساده برای خود رای میخریدند و به مجلس میرفتند، امروز هم با وصل شدن به منابع قدرت و ثروت منابع مالی خود را برای شرکت در انتخابات و بدتر از آن خرید آرا تامین میکنند، نماینده ای که برای رفتن به مجلس وامدار این و آن میشود در طول دوران نمایندگیش خود را خرج خواسته های چه کسانی میکند؟ و بر نظر و خواسته های چه گروهی تمکین میکند؟ اگر دیروز از جیب خود و امروز از منابع دیگر راه ورود به مجلس را میابد دیری نخواهد پایید که این مرض خوش خیم تبدیل به یک غده سرطانی میشود و برای تامین این منابع حتی از خارج کشور و حتی گروههای بیگانه خود را برای انتخاب عرضه میکند! کجا رفت شعارهای آرمانی استقلال و آزادی؟ با پول و با تمکین به غیر، استقلال چه کسی حفظ میشود؟ البته این مشکل فقط مربوط به یک کاندیدای خاص نیست، فقطه مربوط به این دوره هم نیست، فقط به صومعه سرا هم ختم نمیشود، بلکه به شکل یک غده سرطانی مدتیست در کل استان ریشه دوانده است.

اما به راستی رای خود را به چه میفروشیم؟ قیمت آبرو و شرف ما چقدر است؟ امروز رای خود را میفروشیم به بهایی کمتر از کار یک روز یک کارگر ساده و فردا طلب کاریم که چرا در این کشور کسی به فکر مردم نیست و از حق کارگر و کشاورز و محروم و درمانده دفاع نمیکند! انتظارمان از کیست؟ از کسی که همه چیزش را به این و آن بدهکار است، و تمام سعیش برآوردن خواسته های نا مشروع گروهی که او را تامین مالی کرده اند؟

از صبح روز انتخابات به وضوح در پایگاههای اخذ رای صندوق دیگری برپا بود که نرخ های مختلف خود فروشی انسانها در آن تعین میشد! از ۱۵ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان! یکجا و دوجا هم نبود، بهتر بگویم، به ندرت صدوق اخذ رایی پیدا میشد که دلالان رای در آنجا مستقر نباشند! از بیسواد تا تحصیل کرده هم میشد در آنجا دید! اما آیا همه اینها و با همه این وضوح چیزی بود که از چشم مسئولان ، ناظران و نهادهای امنیتی به دور باشد؟ کم و بیش میدیدیم و میشنیدیم از کنار همین دلالان صدای انتقاد مردم از فروش آرا بلند میشد و حتی در صحبتشان این بود که با نهادهای ذیربط تماس داشته اند و موضوع را اطلاع داده اند، خود ما هم حضور ماموران امنیتی را در گوشه و کنار میدیدیم اما نتیجه چیزی بهتر از داغتر شدن بازار خرید و فروش رای در ساعات پایانی شب نبود.

در شرایطی که به دلیل حضور مختلف مردم، ساعات اخذ رای تمدید میشد، حضور دلالان هم پررنگ تر میشد و قیمتها بالا و پایین میرفت! به چند جا زنگ زدیم! شلوغی خطوط ستادهای خبری و مراکز مربوطه حکایت از احساس مسئولیت مردم و سعی آنها همانند ما برای مطلع کردن نهادهای ذیربط از آتشی بود که زیر خاکستر زبانه میکشید! آتشی که میدانستیم دیری نخواهد پایید که دامان یک ملت را بگیرد. اما گویا پشت پرده دست اندرکاران این دلالان، اتاقهای فکری که این مسیر انحرافی را طراحی کرده بودند فکر آنجا را هم کرده بودند و راهی برای گمراه کردن نهادهای امنیتی پیش بینی کرده بودند. حالا با توجه به اینکه این دکان از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب به طور مداوم و یکسره مشغول تجارت بود، حساب کنید این بازار چقدر میتواند بر نتیجه یک انتخابات در شهرستانی فقط با ۸۰ هزار رای تاثیر گزار باشد!

پس خودمان دست به کار شدیم تا شاید بتوانیم چند عکس و فیلم از این افراد و یا پلاک ماشینهایشان تهیه کنیم، فقط جلوی یک صندوق آنهم نه در مرکز شهر، پنج تا شش اتومبیل مختلف با چند سرنشین کار خرید و فروش را آنهم فقط برای یک کاندیدا برعهده داشتند، دلالانی در بیرون اتومبیل مشتری را پیدا میکردند و عده ای هم کنار ماشین بر سر قیمت چانه میزدند، با شروع گرفتن عکس واکنش دلالان هم شروع شد، و با بی پروایی تمام و عربده کشی و نشان دادن چاقو تهدید کردند و به دنبالمان افتادند! گویا خلافکاران و عربده کشان و شارلاتانهای قانون شکن حاشیه امن خوبی یافته بودند و اینبار مردم احساس نا امنی میکردند!

از حاشیه انتخابات که خارج شدیم دیدیم این مشکل فقط مربوط به محله ما و حوزه ما نیست بلکه خیلی جاها را آلوده کرده، یکی از دوستان از خرید ۴۵ هزارتومانی رای از ابتدای ساعات رای گیری در شهرستان آستانه حکایت کرد و یکی هم مشکل مشابهی را در فومن گزارش کرد، گزارشی از اوضاع بندرانزلی را هم اینجا بخوانید، گزارشی از لاهیجان و سیاهکل را نیز در اینجا ببینید و بخوانید، اینجا هم گزارشی از آستارا! اما فقط این چند جا نبودند. مشکل دیگر، آوردن افرادی خارج از این شهرها برای اخذ رای در شهرستان بود که اگر گذرتان به مرکز شهر و حوزه های اطراف شهر افتاده باشد میدیدید که بسیاری از کسانی که در صفهای اخذ رای ایستاده اند و مشغول رای دادن هستند همشهری و هم شهرستانی شما نیستند، این مشکل هم در کنار خرید و فروش رای فقط در صومعه سرا نبود! اما هیچ کدام به گستردگی شهرستان صومعه سرا نبود، مشارکت ۱۱۰ درصدی مردم هم در انتخابات شهرستان صومعه سرا خود گواهی بر این مدعاست. در شرایطی که تعدادی از مردم به دلایل مختلف یا در انتخابات شرکت نکردند ویا نتوانستند شرکت کنند و در شرایطی که در چند شهر دیگر که مسافر پذیرتر از شهر ما بودند مشارکتی در حدود ۵۰ درصدی مشاهده شد، صومعه سرا با مشارکت ۱۱۰ درصدی مواجه شد و البته این موضوع سابقه ای قبلی نیز داشت که ارائه این آمار برای مردم شهرستان صومعه سرا خیلی نا آشنا نبود.

امروز به نظر می رسد با وضعیت کنونی کنترل این اوضاع از دست مسئولان و ناظران شهرستان و استان خارج شده و برای فکر چاره باید دست به دامان نهادها در سطح ملی شد تا شاید آبروی رفته یک بار دیگر باز گردد. ادامه این شرایط برای سلامت و بقای نظام مقدس اسلامی در شرایطی که دشمان آن از هر راهی برای رخنه بر دست اندرکاران و گردانندگان آن وارد عمل می شوند بی شک مضر و زیان بار است و همتی برای خشکاندن ریشه فتنه ای جدید را طلب می کند، در شرایطی که در ابتدای زمان تبلیغات رهبر انقلاب تاکید فراوانی بر نمایندگان ملت داشتند که وامدار منابع قدرت و ثروت نباشند، و از طرفی از شورا ی نگهبان خواستند تا کمترین سخت گیری را برای ورود افراد سالم به عرصه انتخابات داشته باشند، شورای محترم نگهبان برای ورود این افراد شرایط سخت گیرانه ای در نظر گرفت و به سختی افراد مختلف توانستند از این فیلتر عبور کنند اما بازوی نظارتی دقیق و در خور توجهی برای رصد سلامت اخلاقی و رفتار آنها در طول برگزاری انتخابات در نظر نگرفت، تا امروز شاهد این مشکل همه گیر و نوظهور در استان باشیم، اما تا خیلی دیر نشده باید به فکر چاره بود …!!!

منبع : خبر گزاری شهرستان صومعه سرا





نوع مطلب :
برچسب ها : صومعه سرا، کاظم دلخوش، شورای هیئات، اسرارپوش، خرید رای در صومعه سرا، خصوصی، شهرستان صومعه سرا، روستای لالم صومعه سرا اخبار سیاسی، سیاسی، نماینده صومعه سرا، اخبار روز، اخبار روز صومعه سرا، شورای صومعه سرا، دلخوش، شجاع اسرارپوش، روستای ازگم، رنجبر جوبه، رنجبر، روستای پیشخان، مهدوی، ایراهیم مسافری، دوگور، مسافری، رشت، روستای پشتیر، گیلان، تهران، هندخاله، ماسال، انتخابات، نوخاله، انتخابات مجلس نهم، مجلس، سیاه کوه، کسما، ضیابر، شهرداری صومعه سرا، طاهر گوراب، گوراب زرمیخ، کاندیدای صومعه سرا، پشت مخ، مجلس شورای اسلامی، مجلس نهم، لاریجانی، رئیس دادگستری ماسال، رد صلاحیت دلخوش، رئیس دادگستری صومعه سرا، تبلیغات اسلامی صومعه سرا، رد صلاحیتها، سید کاظم دلخوش اباتری، فرماندار صومعه سرا، رد صلاحیت، شعبانی، رد صلاحیت مهندس خصوصی، لیفشاگرد صومعه سرا، رد صلاحیت خصوصی، شورای نگهبان، رد صلاحیت کاندیدای صومعه سرا، شورای نگهبان صومعه سرا، جابر کوچکی نژاد ارم ساداتی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی صومعه سرا، خرید آرا،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 20 اسفند 1390
خبری صومعه سرا